Nybegynner

Ny på treningssenter? Da kan disse rådene hjelpe deg

 

For mange kan det å trene på et treningssenter virke skremmende. Ofte blir man møtt av et hav av apparater og utstyr som man kanskje ikke vet hvordan man skal bruke, eller hva de enkelte er godt for når det gjelder trening.

For å gjøre det hele litt mindre skremmende kommer det derfor noen enkle råd til deg som enda ikke har vært på et treningssenter, eller som er ny.

 

Ikke vær redd for å spørre om hjelp

Det finnes ingen dumme spørsmål.

Dette er veldig viktig å presisere. Har man ikke så mye erfaring med trening på et senter kan det være veldig lurt å spørre noen om hjelp til en øvelse, eller innstilling av et apparat.

Trener du på et fullservicesenter vil det alltid være noen du kan spørre, enten det er den som jobber i resepsjonen, rådgivere eller personlige trenere.

 

 

Prøv en time med Personlig Trener

Har man ikke så mye erfaring med trening på et senter kan det for mange være lurt å ta noen timer med Personlig Trener i startfasen. Da får du satt opp et program som er personlig tilpasset akkurat deg, og de målene du har satt deg for treningen.

Du vil også få anledningen til å lære deg riktig teknikk på øvelsene som skal utføres, fra dag 1, noe som er veldig viktig for skadeforebygging og resultater.

 

Prøv nye ting

Når man først starter å trene vil man ha en meget god progresjon den første tiden. Men etter hvert som kroppen tilpasser seg aktiviteten blir det vanskeligere å holde en jevn progresjon. Dette kan igjen påvirke treningsgleden og motivasjonen, slik at dørstokkmilen kan bli noen meter lenger.

Da er det viktig å legge inn litt variasjon i treningen.

Eksempelvis tenker mange de må trene seg opp til å være med på timer i sal. Dette er i de fleste tilfeller en myte. På saltimer vil instruktøren møte deg på ditt nivå, og gi deg den veiledningen du trenger for å få best utbytte av timen. Her trenger man heller ikke være redd for å spørre om hjelp. Ta derfor en titt på timeplanen til ditt senter, og se om det er noen timer du kunne tenke deg å prøve.

Bassengtrening er også et godt alternativ. Derfor kan det passe godt med å legge inn en økt med svømming en gang imellom. Svømming er skånsomt mot ledd, og er en treningsform som passer bra for mange. Man får i tillegg trent hele kroppen, slik at dette er effektivt i en hektisk hverdag.

Er du flink til å legge inn litt variasjon i treningen din, så vil treningsgleden og motivasjonen holde seg oppe gjennom hele året, samtidig som veien mot dine mål blir kortere.

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment